BREND GRADA ZA TURISTIČKI NAPREDAK

Kada sumiramo priču o tome šta sve jedan grad treba da poseduje da bi mogao da bude atraktivna turistička destinacija, odnosno da se nalazi na mapi  tur-operatera, spisak je dugačak. Najpre, jedna urbana celina  mora da se nalazi u politički i vojno stabilnoj državi, da turiste ne prati naoružano obezbeđenje ili da određeni lokalitet, odnosno  kompleks hotela  ne bude okružen mitraljeskim gnezdima. Mada i takvih turističkih odredišta i pojava ima u svetu, ali složićete se da ukoliko za to niste  znali pre polaska na put i eventualno se  uverili  u to kada stignete, velika verovatnoća je da ćete tu državu zaobilaziti u širokom luku najmanje narednu deceniju ako ne i duže, dok se bezbednosni uslovi ne poprave, odnosno ne otkloni bezbednosni rizik za turiste. 

Međutim,  kada se jedan grad bori da privuče veći  broj turista, on se mora osloniti na istorijsku i kulturnu baštinu, ali i ne samo na to već i na druge ponude koje će zadovoljiti radoznalost turiste. Tu se pre svega misli i na ponude  u obliku  različitih manifestacija  koje treba  da budu zanimljive, posebne i da imaju svoju tematiku i trajanje. Ali uzimajući u obzir sve navedeno  neophodni su i odgovarajući  smeštajni kapaciteti, kao i dobar izbor restorana sa tradicionalnom kuhinjom, ali i ponudom domaćih sorti vina, zajedno sa vinarijama kojih u Smederevu ima i u centru ali i u neposrednoj blizini grada.

I kada sagledamo sve apekte, reklo bi se da Smederevo sve to poseduje, osim smeštajnih kapaciteta koji su nedovoljni. U nekoliko manjih hotela, motela, hostela  i drugih vidova smeštaja, procenjuje se da grad na Dunavu  trenutno raspolaže sa  oko 250 ležajeva. Ali evidentno je da već više od dve decenije nedostaje hotel koji bi zadovoljio potrebe u smeštaju turista i svih putnika namernika koji dođu u Smederevo.  Problemi u vezi sa  nedostatkom smeštaja  pojavili su se  mnogo puta  tokom minulih godina  kada su se u gradu  održavale velike sportske i druge manifestacije, poput  Svetskog prvenstava u ribolovu za mlađe kategorije. Tada je nedelju dana boravilo i takmičilo se više od hiljadu učesnika sa svih kontinenata. Slična situacija je zabeležena  i tokom drugih turnira, poput Svetskog prvenstava u srednjevekovnim borbama, gde je u gradu na Dunavu  početkom maja 2019.  godine  za pet dana boravilo i  nadmetalo se oko 4000 učesnika. Kulturne manifestacije poput Teatra u Tvrđavi, zatim Dunav Film Festa, te Smederevske pesničke jeseni ili Nušićevih dana, kao i najveće privredno turističke manifestcije “Smederevska  jesen”  mogu da budu i već jesu  i te kako atraktivne za dolazak i boravak, turista. “Smederevska jesen” je najstarija manifestacija te vrste u Srbiji koju za nekoliko dana poseti  više stotina hiljada ljudi iz cele Srbije i okolnih zemalja. Ova slava u čast vina i groždja svakako je sublimacija  seoskih manifestacija koje se održavaju tokom godine,  veličajući  berićet poljoprivrednih i voćarskih  kultura  koje su najzastupljenije u tim sredinama.

Ali turistički poslenici i drugi gradski oci ukoliko žele da se turizam kao važna privredna grana razvije i napreduje, trebalo bi da osmisle brend grada. Zašto je  brend grada važan,  zapitaćete se ?  Zato što je u sadašnjim tržišnim uslovima privređivanja i u davidovsko- golijatskoj borbi za potrošača,  sve oko nas brendirano, te i gradovi  koji  imaju  turističke potencijale. Oni  kao takvi  imaju svoj veliki udeo u bruto društvenom proizvodu i prihodima od turizma u svojim zemljama.

Brend nekog grada  je jak kada ima vizuelnu  prepoznatljivost . To znači da ljudi, potencijalni putnici odmah prepoznaju koji grad je prikazan na nekoj  razglednici ili bilo kakvom flajeru, bez potrebe da okrenu drugu stranu i vide njegovo ime, zatim da taj brend  izaziva pozitivne asocijacije, ali i konverzacijsku  vrednost. To praktično znači  stepen zanimljivosti  i prestižnosti, kada se  posetilac pohvali  prijateljima da se upravo vratio  iz nekog grada. Brend grada određuje se i  po tome kolika je zastupljenost  tog grada u medijima u određenom vremenskom periodu. 

Ali svakako da je najvrednija pomoć koju jedan grad u procesu brendiranja može dobiti od  drugih gradova koji su prošli istu vrstu transformacije.

Zato postoji  Eurocities,  asocijacija evropskih gradova, koju su osnovali  1986. godine gradonačelnici   Barselone, Birmingema, Frankfurta, Liona, Milana i Roterdama. Osnovna ideja ove asocijacije je podrška i razmena iskustava članova na polju ekonomskog, političkog i socijalnog razvoja. Asocijacija danas  broji više od 130 gradova iz 35 zemalja Evrope, od kojih su samo dva iz Srbije – Novi Sad i Niš. Početkom 2010. godine, Eurocities je formirao radnu grupu koja se bavi atraktivnošću gradova i brend menadžmentom uz nesebičnu pomoć članovima da formiraju svoj brend i strategiju pozicioniranja, za šta se smatra da je prirodan korak napred u eri u kojoj se gradovi moraju takmičiti za mesto pod suncem zvanim turizam.

Na kraju ovog teksta, možemo da se zapitamo zašto se Smederevo ne priključi ovim ozbiljnim turističkim igračima, bilo samo ili kao deo šireg regiona, jer ima šta da ponudi i pruži  turističkim nomadima  iz  svih delova sveta.

Tekst je objavljen u sklopu projekta koji je sufinansiran iz budžeta Grada Smedereva. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.

Poslednje vesti

Leave a Comment