ПРОГРАМ ПОДРШКЕ ЗА РАЗВОЈ ПРЕДУЗЕТНИШТВА ЖЕНА НА СЕЛУ У 2024. ГОДИНИ

ПРЕДМЕТ

Чланом 8. Закона о буџету Републике Србије за 2024. годину („Службени гласник РС”, број 92/23), у оквиру Раздела 21 – Министарство привреде, Главa 21.0, Програм 1509 – Подстицаји развоју конкурентности привреде, Функција 410 – Општи економски и комерцијални послови и послови по питању рада, Пројекат 4002 – Подршка развоју предузетништва, Економска класификација 451 Субвенције јавним нефинансијским предузећима и организацијама обезбеђена су средства у износу од 2.000.000.000,00 динара. Део средстава у износу од 30.000.000,00 динара ће у складу са чланом 61. став 7. Закона о буџетском систему („Службени гласник РС”, бр. 54/09, 73/10, 101/10, 101/11, 93/12, 62/13, 63/13 – исправка, 108/13, 142/14, 68/15 – др.закон, 103/15, 99/16, 113/17, 95/18, 31/19, 72/19, 149/20, 118/21, 118/21 – др. закон, 138/22, и 92/23) бити распоређен на Економску класификацију 454 – Субвенције приватним предузећима, за реализацију Програма подршке за развој предузетништва жена на селу у 2024. години (у даљем тексту: Програм). Средства за реализацију Програма представљају de minimis помоћ. Подстицаји који се додељују на основу Програма представљају наменска бесповратна средства, субвенцију, која су, као таква, изузета од принудне наплате, сходно члану 48. Закона о платном промету („Службени лист СРЈ”, бр. 3/02 и 5/03 и „Службени гласник РС”, бр. 43/04, 62/06, 111/09 – др. закон, 31/11 и 139/14 – др. закон). Програмом се утврђују циљеви, корисници средстава, намена средстава, финансијски оквир, услови за доделу бесповратних средстава, начин коришћења средстава и праћење реализације Програма. Сеоским подручјем, у смислу овог Програма, сматра се подручје које не спада у урбано подручје дефинисано у Прилогу бр.1, који је одштампан уз овај програм и чини њен саставни део. Програм спроводи Министарство привреде (у даљем тексту: Министарство) у сарадњи са Министарством за бригу о породици и демографију. 2. ЦИЉЕВИ Општи циљ Програма је подстицање развоја женског предузетништва и одрживог економског развоја. Специфични циљеви Програма су: 1) подстицање развоја женског предузетништва у сеоским подручјима и 2) подстицање запошљавања у сеоским подручјима.

3. КОРИСНИЦИ СРЕДСТАВА

Средства опредељена Програмом намењена су за финансијску подршку постојећим предузетницама, као и микро привредним друштвима, која су регистрована у Агенцији за привредне регистре (у даљем тексту: АПР), а чији је оснивач, законски заступник, остали заступник и пословођа жена. У привредном друштву које има више 3 оснивача, минимални удео, који мора бити у власништву једне или више жена, је 50%. У привредном друштву које има више законских заступника и пословођа, сви они морају бити жене. Оснивач привредног субјекта може бити искључиво физичко лице. Право да се пријаве на јавни позив имају и привредни субјекти чији оснивачи су физичка лица која су страни држављани са пребивалиштем у Републици Србији, уз испуњење свих осталих услова Програма.

4. НАМЕНА СРЕДСТАВА

Средства из Програма намењена су за финансирање набавке: 1) нове опреме која се користи за складиштење, прераду и паковање пољопривредних производа и 2) репроматеријала чији трошкови набавке могу да учествују до 25% у структури укупног улагања за која се потражују средства Програма. Средства за реализацију Програма се не могу користити за: 1) покривање трошкова који су у вези са набавком опреме као што су: царински и административни трошкови, трошкови транспорта, шпедиције, складиштења и манипулације и др.; 2) рефундацију средстава за већ набављену (авансирану, плаћену или испоручену) опрему и репроматеријал; 3) зајмове и рате за отплату кредита, као и за репрограм кредитa; 4) набавку опреме коју подносилац захтева за доделу бесповратних средстава сам производи; 5) остале трошкове који нису у складу са наменом Програма. Намена средстава мора бити у складу са природом делатности привредног субјекта. Средства по овом програму не могу се користити за набавку опреме превасходно намењене даљем изнајмљивању или опреме која ради на принципу самоуслуживања, као ни у сврху шпекулативних радњи. Средства се не могу користити за набавку ручног алата, као ни возила. Трошкови монтаже, инсталирања опреме и обуке могу бити признати уколико су исказани као посебне ставке на истој профактури. Опрема која је предмет Програма, односно за чију се набавку додељују бесповратна средства, не може бити купљена од физичког лица, осим ако је продавац опреме предузетник. Опрема не сме да буде испоручена нити плаћена, делимично или у целости пре датума доношења решења о додели бесповратних средстава. 5. ФИНАНСИЈСКИ ОКВИР Привредни субјекти који испуне услове Програма могу остварити право на финансирање 100% вредности укупног улагања, укључујући порез на додату вредност. Максималан износ одобрене бесповратне помоћи не може бити већи од 500.000,00 динара, нити мањи од 300.000,00 динара. Учешће трошкова репроматеријала у структури укупног улагања за које се потражују средства Програма не може бити веће од 25% . 4 Уколико је вредност инвестиције већа од максималног износа бесповратне помоћи, привредни субјект ће наведену разлику до пуне вредности инвестиције моћи да обезбеди из сопствених средстава. У случају да корисник бесповратних средстава учествује у набавци опреме/репроматеријала са сопственим средствима, у обавези је да прво изврши уплату сопствених средстава добављачу. У том случају, бесповратна средства ће бити исплаћена након достављеног доказа о извршеној уплати сопственог учешћа. Набавна вредност опреме је набавна цена опреме, са укљученим трошковима пореза на додату вредност, монтаже, инсталације и обуке, исказана у профактури која не укључује трошкове транспорта, као ни било које друге трошкове који су у вези са набавком опреме. Набавна цена опреме у профактури домаћих добављача мора бити исказана у динарима. У случају набавке производне опреме из иностранства, нето вредност исказана у страној валути у профактури, прерачунава се према средњем курсу Народне банке Србије (у даљем тексту: НБС) на дан издавања профактуре. Све евентуалне касније настале негативне курсне разлике у случају набавке опреме из иностранства сноси подносилац захтева. 6.

 УСЛОВИ ЗА ДОДЕЛУ БЕСПОВРАТНИХ СРЕДСТАВА

Право на коришћење бесповратних средстава имају привредни субјекти из одељка 3.

КОРИСНИЦИ СРЕДСТАВА који испуњавају следеће услове:

1) да су поднели попуњен Захтев за доделу бесповратних средстава са неопходном документацијом;

2) да су регистровани у АПР у складу са законом којим се уређује регистрација привредних субјеката, најкасније до 31. децембра 2023. године;

3) доказ за обављање делатности за коју се набавља опрема, и то: 3.1 слике погона и постојећих машина; 3.2 картицу основних средстава, на дан 31. децембра 2023. године на којима је обележена опрема која се користи за обављање делатности која се доказује и за коју су достављене слике. Предузетници који немају законску обавезу да имају картицу основних средстава могу да доставе Пописну листу на дан 31. децембра 2023. године; 3.3 три фактуре за испоручен сопствени производ, из претходне две године, од купца са којим нису у групи повезаних лица;

4) да над њима није покренут стечајни поступак или поступак ликвидације;

5) да су измирили доспеле обавезе јавних прихода;

6) да су у већинском приватном власништву;

 7) да привредну делатност за чију реализацију се средства потражују, обављају у сеоском подручју дефинисаном у Прилогу бр.1;

8) да обављају делатност која према актуелној класификацији спада у СЕКТОР Ц – прерађивачка индустрија, ОБЛАСТ 10 – Производња прехрамбених производа;

9) да у текућој фискалној години и у претходне две године (односно у 2024, 2023. и 2022. години) заједно са повезаним лицима нису примили државну помоћ и de minimis помоћ чија би висина, заједно са траженим бесповратним средствима, прекорачила износ од 23.000.000,00 динара;

10) да нису у тешкоћама према следећој дефиницији: Привредни субјект у тешкоћама је привредни субјект који није способан да сопственим средствима, средствима својих власника/акционара или поверилаца или средствима из других извора на тржишту спречи губитке и који би, без интервенције државе, краткорочно или средњорочно, угрозили његов опстанак. Привредни субјект је у тешкоћама: – ако је одговорност за његове дугове ограничена, а изгубио је више од половине основног капитала, од чега је у последњих 12 месеци изгубио више од четвртине основног капитала; – ако најмање једно лице неограничено одговара за његове дугове, а у финансијским извештајима приказано је да је његов капитал смањен за више од половине, од чега је у последњих 12 месеци изгубљено више од четвртине капитала; – ако испуњава услове за отварање стечајног поступка. Привредни субјект је у тешкоћама и ако није испуњен ниједан услов из става 1. ове тачке, ако постоје очигледни показатељи који указују на то да је у тешкоћама, као што су: раст губитака, смањење укупног прихода, раст залиха, вишак капацитета, смањење новчаних токова, раст дуга, пораст трошкова камата и пад или нулта нето вредност имовине. У највећим тешкоћама је привредни субјект који је неспособан за плаћање (инсолвентан) или над којим је отворен стечајни поступак. Привредни субјект који је основан пре мање од три године не сматра се привредним субјектом у тешкоћама, изузев ако је реч о малом привредном субјекту који испуњава услове за отварање стечајног поступка;

 11) да се на основу расположивих информација може закључити да подносилац захтева и сва повезана лица имају добру пословну репутацију, а реализација инвестиције не носи репутациони ризик;

12) да се опрема и репроматеријал набавља само од кредибилног добављача. Продавац опреме мора бити произвођач опреме, увозник или дистрибутер опреме. Продавац опреме не сме бити повезано лице са корисником бесповратних средстава у смислу Закона о привредним друштвима и Закона о банкама. Уколико је опрема домаћег порекла мора бити набављена директно од произвођача. Добављач опреме мора бити предузетник или привредно друштво;

13) да привредни субјект има обезбеђен слободан простор и све услове за инсталирање и стављање у функцију опреме која се набавља;

14) да привредном субјекту није изречена трајна или привремена правноснажна мера забране обављања делатности у последње две године;

15) да предмет финансирања за који се конкурише неће бити финансиран делимично или у целости из било ког другог извора јавних средстава. Привредни субјекти који обављају производну делатност, а код АПР имају регистровану шифру делатности различиту од дозвољених делатности могу да конкуришу за средства по Програму ако доставе документацију из става 1. тачка 3), овог одељка, којом доказују да обављају једну од Програмом дозвољених делатности. Оснивачи привредних субјеката, који конкуришу за средства по Програму, могу да се обрате акредитованим регионалним развојним агенцијама (у даљем тексту: АРРА) како би прошли бесплатну обуку у вези са конкурисањем по Програму, коју пружају наведене агенције. Додатно, корисник може, уколико има потребу, да користи услугу менторинга, коју ће му бесплатно пружити најближа АРРА. 6 7.

 НАЧИН РЕАЛИЗАЦИЈЕ ПРОГРАМА 7.1.

Подношење захтева за доделу бесповратних средстава Министарство ће, након усвајања Програма, објавити јавни позив привредним субјектима за доделу бесповратних средстава у најмање једном листу који се дистрибуира на целој територији Републике Србије. Јавни позив, Упутство и конкурсна документација, биће објављени на интернет страници Министарства: www.privreda.gov.rs као и на Порталу предузетништва: www.preduzetnistvo.gov.rs . Привредни субјекти могу поднети само један захтев за доделу бесповратних средстава Министарству и то за ону делатност за коју су доставили доказ да је обављаjу. Након пријема и обраде захтева за доделу бесповратних средстава, АРРА обављају теренску контролу, како би констатовали да ли стање на терену код подносиоца захтева одговара наводима у поднетој конкурсној документацији. Уколико се по Јавном позиву пријави број захтева чији укупан износ тражених средстава прелази расположива средства за спровођење Програма, избор захтева ће се вршити на основу критеријума који ће бити ближе дефинисани у Упутству. Министарство и Министарство за бригу о породици и демографију заједнички ће вршити промоцију Програма.

Пројекат је суфинансиран из буџета Града Смедерева, а  ставови изнети у подржаном медијском пројекту нужно не изражавају  ставове органа који је доделио средства.

Poslednje vesti